Travel ✈

Călătorie în timp cu Mocănița

În zilele noastre, o călătorie cu trenul ai zice că este ceva banal, însă o călătorie cu Mocăniţa prin inima munţilor reci, pe văi sălbatice, încărcate de vegetaţie diversă, pe unde doar tăietorii de lemne mai umblă, se poate transforma într-o aventură unică. Dacă veți avea ocazia să treceţi prin Vişeu de Sus (jud. Maramureș), nu ezitaţi să faceţi o călătorie cu locomotiva cu abur, pe ultima cale ferată forestieră funcţională din Europa.

Traseul începe de la Vişeu de Sus, dintr-o staţie veche a Căilor Ferate Feroviare (CFF) și străbate drumul pe lângă râul Vaser, până ajunge în Comanu, aproape de graniţa cu Ucraina. În fiecare zi, mica gară se umple de turişti români și străini, care vor să încerce senzaţiile unei călătorii neobişnuite în epoca trenurilor de mare viteză.

Parcurgând aproximativ 31 de kilometri, printre versanţi abrupţi şi pajişti domoale, mocănița încearcă să ţină piept râului Vaser, de care nu se desparte deloc pe tot parcursul traseului.

 

Mocănița – un tren cu abur, unic în Europa

 

IMG E5825 - Călătorie în timp cu Mocănița

 

Mocăniţa, devenită celebră în ţară şi în străinătate, era folosită inițial în scop forestier, iar din anul 2000, aceasta a devenit o atracție turistică importantă a României.

Pentru micile cătune din sus de Vişeu, spre graniţa cu Ucraina, Mocăniţa era singurul mijloc de transport, fiind practic singurul contact cu civilizaţia.

Din Vişeu de Sus, de la o înălţime de 600 de metri deasupra nivelului mării, Mocăniţa încercă din răsputeri să ajungă la 1.100 de metri, în zona Comanului, de unde se întoarce încărcată de buşteni.

Cu tot cu combustibil, o astfel de locomotivă cântăreşte 24,8 tone, iar la golire rămâne cu 20 de tone. Atunci când transportă doar turişti, locomotiva se opreşte la Paltin, la 21,6 km de Vişeu, unde, la umbra unor foişoare din lemn special amenajate, vizitatorii pot înţelege ce înseamnă cu adevărat liniştea, aerul curat şi susurul cristalin al apei. Bineînțeles că ești întâmpinat cu muzică populară maramureșană, cantata live de interpreți ai zonei, cu o masă și o băutură caldă.

Prețul biletului pentru această călătorie diferă în funcție de pachetul pe care ți-l alegi și poate fi achiziționat de aici: [Click]

 

Istoria căii ferate forestiere

 

Construcția căii ferate forestiere pe Valea Vaserului marchează începutul unei noi perioade în exploatarea lemnului în această regiune. Odată cu inaugurarea primului tronson la 1 octombrie 1933, eveniment ce a avut loc în prezența unor personalități politice importante, precum ministrul Agriculturii și Domeniilor, s-a renunțat treptat la vechile metode ale plutăritului.

Calea ferată a funcționat până în octombrie 1944, atunci când a fost partial distrusă de trupele germano-maghiare aflate în retragere.

După cel de-Al Doilea Război Mondial, CAPS a refăcut calea ferată, prelungind-o ulterior cu încă 14 km, la care se adaugă și alte ramificații pe văi adiacente, precum Valea Novățului.

În anul 1961, după finalizarea tuturor lucrărilor la calea ferată, rețeaua CFF Vișeu de Sus însuma o lungime totală de 79,095 km, dintre care linia magistrală avea 46,028 km, restul reprezentând ramificațiile, depozitele și liniile de garare din stații.

Dacă în 1961 pentru transportul de lemne se foloseau șapte locomotive cu abur, majoritatea provenind din Uzinele Reșița, în prezent, în scop turistic, CFF Vișeu de Sus are la dispoziție mai multe locomotive funcționale. Cea mai veche dintre ele, reprezentând în același timp și preferata turiștilor, este Măriuța, construită la fabrica Orenstein&Koppel din Berlin în 1910.

Cele mai multe locomotive cu abur din România au fost scoase din funcțiune și abandonate în anii ‘80 – ‘90, însă aici, pe ultima cale ferată forestieră activă din România, unele dintre ele au avut șansa să își redescopere utilitatea, străbătând valea îngustă a Vaserului cu același entuziasm pe care l-au avut odinioară.

[Informațiile istorice au fost preluate de la Muzeul ce se află la Paltin, ultima stație a traseului parcurs de mocăniță pentru turiști.]

Pentru mine, această călătorie (parcă în timp) de aproximativ 22 km cu trenul cu abur, a fost o experiență foarte plăcută, unică, în care am avut parte de foarte multe priveliști minunate de-a lungul traseului, o primire caldă și prietenoasă, un tablou de iarnă de poveste.

Mai jos vă inserez câteva imagini pentru a vedea și voi frumusețile pe care ți le oferă această călătorie cu mocănița. De asemenea, pe canalul meu Youtube vă așteaptă un video drăguț realizat pe parcursul traseului.

Youtube: Anca Miclea ⬅ [CLICK]

 

IMG E5826 - Călătorie în timp cu Mocănița

IMG E5824 - Călătorie în timp cu Mocănița

IMG 5818b 820x1024 - Călătorie în timp cu Mocănița

IMG E5823 - Călătorie în timp cu Mocănița

Vă mulțumesc!

logo anca 1 150x150 - Călătorie în timp cu Mocănița

Share


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *